101 Pengalaman Penyusuan Ibu yang Harus Anda Tahu

Adakah anda baru saja melahirkan? Atau Ibu yang tengah buat persediaan sebelum si kecil tiba? Petikan ini sangat penting bagi Ibu yang baru untuk menyediakan fizikal dan mental, luar dan dalam.

Badan kita adalah anggota terbesar di mana ia akan melalui perubahan secara mendadak. Mental pula digunakan sepenuhnya untuk menjadikan tingkah laku kita semasa proses berlakunya perubahan kepada minda seorang ibu. Banyak manfaat dan nasihat diberi oleh Ibu yang sudah ada dua tiga anak yang telah membantu petikan ini penuh bermakna.

Tapikan, setiap Ibu akan lalui setiap pengalaman yang amat berbeza. Jadi, saya telah bertanya kepada 10 orang Ibu yang mempunyai pengalaman, saya telah muatkan di petikan ini.

Adakah anda bersedia? Jom ketahui 101 pengalaman ibu-ibu yang turut mempengaruhi pengalaman mereka. Sebenarnya hanya 7 isi penting yang mungkin kamu akan lalui.


1. Demand baby

Ibu akan mengalami stress ini disebabkan 'demand' baby selalu ingin dipeluk kerana mereka masih berfikiran dia di dalam rahim ibunya. Mereka rasa selamat dan selesa di dalam dakapan ibu. Di sini ramai Ibu salah sangka dan 'rimas' kerana tidak disenangi 24jam menangis asyik mencari puting ibu. Apatah lagi wanita yang baru saja digelar ibu, puting akan rasa bengkak, ibu merasakan mereka tiada masa ke toilet seketika. Pada saat ini ibu jangan putus asa. Di sini juga mental harus hati-hati dengan kata-kata negatif berbisik di hati. Anggap ja semua postif, baby akan tidur lama sikit sempat juga kamu ke toilet,e, puting bemgkak? Takpa, lama-kelamaan puting itu akan membentukkan ikut mukut baby,naa senanglah keluar air susu yang banyak nanti. Ibu, kita harus amalkan support diri sebelum mengharap husband atau anggota keluarga beri keyakinan diri, kerana, yang harungi itu adalah ibu sendiri, kena kuatkan semangat kerana kita Ibu yang hebat!


2. Air susu sedikit

Air susu pertama kali memang sikit sebab badan kita belum biasa dengan penghasilan air susu. Yang sudah sedia banyak bersyukur lah sebab hormon prolactin kamu sangat ramai perkerjanya. Yang sikit itu, boleh juga boost menggunakan banyak cara yang 'enjin' prolactin itu, kita baginkeutamaan dengan pemakanan yang tinggi dengam bijirin ya. Sia ukang sekali kagi, yangbair susu sikit dapat ditambahkan dengan pemakanan yang tinggi dengan bijirin. Contoh makanan pisang, nestum, oats, milo, sayur daun hijau, brocoli. Dengan ini pemakanan ibu itu boleh mengambil dalam seharian tetapi mental kita kena kuat sebab baby ni apa kita makan dia pun makan. Hati-hati sebab bay kadang ada yang alergik atau masuk angin, sensitif. So satu petua saya mau share, iaitu, asal kamu makan sesuatu start sarapan sehingga makan malam, tulis terperinci apa yang dimakan lepas tu setiap duanjam kita pam susu selepas baby tidur. Lepas tu kita jadi lemah dan makan makanan seimbang, ambil masa untuk tulis berapa keluar pam dan di sana apa kita makan akan menghasilkan air susu yang kita target. Nah, pasti kamu mendapati air susu sikit semi sikit naik ounce dari 1-4 mengikut masa berapa kali kamu pam sehari. Di sini ibu akan mengalami kemalasan bila sudah oenat dan tertdr kena kwjar balik apa kita makan dan pam bila masa yang seterusnya. Waduh! Jangan give up! Sebab baby tu anggap kita macam Tuhan, kita sediakan minumannya seksta dengan berapa kerap kita 'rajin' pam! Tidak senang tapi anggap ja ini semua 'game' yzng mestinkita naik level setiap kali kita jatuh. Kita ibu hebat!


3. Husband tidak menyokong?

Ya, selain single moms diluar sana ada juga yang kahwin lelaki yang kurang paham. Sebab mereka tau peranan mereka hanya memberi nafkah kepada isteri. Eh! Stop! Pemikiran sebegini haruslah di guntingkan keluar dari minda kita yang telah rasa penat lelah sebab 2 badan kena ingat. Sebenarnya, kamu tidak payah bagitau husband kamu apa kamu harungi sebab memang mereka tidak dapat paham sebab mereka bukan wanita. Bah kan, joinlah mana-mana support group yang mana kamu selesa. Facebook sudah bagi kelonggaran dengan adanya group apa saja kamu ingin join. Gunakan peluang ini, ya. Satu fakta semua ibu yang ada husband perlu tahu, tentang sifat lelaki ini senang saja. Kalau mereka tau isteri mereka sedang mengharungi challenges dengan tenang, maka mereka akan automatik menolong kita mana yang mampu. Tapi jika kita bagitau maslah kita sama mereka, mereka lagi rasa dibebani sebab pemahaman mereka sangat terhad. So, apa-apa ibu tengah lalui, ajak bincang sama ibu yang berpengalaman, pasti ada jawapan! Kita ibu hebat!



4. Susu Formula
Susu formula kena jual di pasaran memberi banyak pertanyaan bagi ibu yang menekankan bahawa breastfeeding tidak boleh ada alasan mesti beri kepada bayi. Ini fakta ada betulnya dan ada salahnya. Kita tidak boleh anggap negatif pada ibu yang memberi formuka kerana mereka lemah, malas dan tiada cukup usaha. Ini memberi tekananpada ibu yang memang tidak dapat memberi  reastfeeding atas sebab tertentu mereka. Jika kita betul mau bagi air susu sepenuhnya ada caranya dan cari konsultasi pada mereka yang pakar. Jika pilih u tuk bagi susu formula maka buat pertanyaan secukup info pada pakar juga ya? Biar kita sorang ibu tau baik buruk sesuatu sebelum buat pilihan mendadak dan membuta tuli.


5. Ketenangan
Ibu-ibu sekalian.. dengan tidur yang tidak mencukupi, masa dihabiskan dengan bayi, mana lagi kena urus laki balik dari kerja kena masak (yang sudah habis pantang), menua lagi bercakap belakang (mentua yang memahami jangan ambil ringan sebagai besan harus buattanggungjawab sendiri juga), jika yang beranak pinak lagi banyak dugaan kita akan lalui. Sikap kita, perangai kita, kelakuan memang kena jaga tetapi ingatlah kita hanya seorang insan yang bukan superwoman. Ambil masa sedikit/ruang untuk diri sendiri. Minta tolong dan jangan anggap kita boleh buat semua. Percaya pada Tuhan kamu sendiri yang semua akan baik dibawah jagaan mereka. Bagi percaya sama husband, mentua, adik beradik siapa saja yang mampu ambil alih sekejap supaya kita ibu dapat meneguk air, buang air kecil/besar, enjoy itu sunrise ka sunset ka kucing bermain..semua ini akan ambil balik fokus kita untuk bagi spenuhnya kepada anak.


6. Pergaduhan
Akan sampai masanya baru kita kenal laki kita dalam rumah, mereka pun mengenal kita. Segala isu tentang, duit, hubungan, masa akan jua kita lalui yang akan kita jadikan ia sebagai alasan utk tidak carry on sama breastfeeding, makan lagi tidak tentu, masa untuk diri kita pun tidak urus. Tabah la wahai ibu! Semua ni akan berbaloi juga di akhir nanti jika kita bagi mindset yang positif, quality yang penting,bukan? Cuba bagi seimbang masa dengan anak da husband pasti semua akan ada penyelesaian

7. Pemakanan seimbang
Awal-awal lagi sebelum mengandung, ambil la sikit pengetahuan dari internet untuk tambahkan ilmu apa maknn yang sesuai dan tidak sesuai untuk semasa mengandung dsn selepas mengandung. Macam amalkan minum susu semasa mengandung supaya badan dapat kenalpasti airsusu untuk dihasilkan nanti. Dan amalkan serst untuk penghasilan air susu nanti. Jangan lupa amalkan sup sup juga ya semasa pantang nanti.

Bah.. harap kamu dapat sediakan mental, fizikal, luar dan dalam tentang perjalanan penyusuan ibu kepada bayi selepas baca post saya ini. 😊

Harap membantu ibu sekalian! Kita Ibu hebat!

Terima kasih meluangkan masa dalam blog saya.

Set penyusuan dari shaklee juga telah disediakan.

Jom baca: Milk Boosters

Love,
Sharren Kaur's Facebook
healthwisebiz instagram

Comments

Popular posts from this blog

Eczema Kulit dan Mata

7 Ciri-ciri Penampilan Diri anda harus tahu tentang Membina Kepercayaan Orang Sekeliling

MY SHAKLEE YOUTH SKINCARE